Lapse eeldatavad üldoskused

Õppekavas eristatakse nelja üldoskuste rühma:
mänguoskused;
tunnetus ja õpioskused;
sotsiaalsed oskused;
eneseregulatsioonioskused.

*Üldoskuste kujunemist toetatakse kõigi tgevuste kaudu, lõimides erinevaid valdkondi ja kasutades erinevaid õpiviise.

*Üldoskused on aluseks põhikooli riiklikus õppekavas toodud üldpädevuste ja ennast reguleeriva õppija kujunemisele.

Mäng on eelkoolieas lapse põhitegevus ja loomulik õppimisviis. Mängu käigus omandab ja kinnistab laps uut teavet, harjutab ning rakendab uusi oskusi, õpib suhtlema ja koostööd tegema ning sobival viisil enda tundeid ja soove väljendama. Mänguoskus on kõigi üldoskuste ning õppe- ja kasvatustegevuse eri valdkondade oskuste ja teadmiste arengu alus.

Tunnetusoskused seisnevad oskuses tahtlikult juhtida oma tunnetusprotsesse – taju, tähelepanu, mälu, mõtlemist, emotsioone ja motivatsiooni.

Õpioskuste all mõistetakse lapse suutlikkust hankida teavet, omandada teadmisi ja oskusi ning uurida ja katsetada. Õpioskused kujunevad tunnetusoskuste arengu alusel.

Sotsiaalsete oskuste all mõistetakse oskusi teistega suhelda, tajuda nii iseennast kui kaaslasi, võtta omaks ühiskonnas üldtunnustatud ning lähtuda eetilistest tõekspidamistest.

Enesekohaste oskuste all mõistetakse lapse suutlikkust eristada ja teadvustada oma oskusi, võimeid ja emotsioone, juhtida oma käitumist.
Eneseregulatsioonioskuste all mõistetakse oskusi, mis on seotud töömälu, tähelepanu ning pidurdusprotsesside suunamise ja oma käitumise kavandamisega. Eneseregulatsioonioskused võimaldavad lapsel olukordadele paindlikult reageerida, erinevaid seoseid märgata ja lahendusi leida.

Kahe aastaselt

Mänguoskused
Laps:

1. Matkib mängus ümbritsevate inimeste tegevust.
2. Tegevus muutub sihikindlaks.
3. Tunneb huvi teiste laste vastu, jälgib neid ja mängib nendega kõrvuti.

Tunnetus – ja õpioskused
Laps:

1. Hangib ümbrusest aktiivselt infot.
2. Keskendub lühiajaliselt ühele tegevusele.
3. Tunneb huvi pildiraamatute vastu ja mõistab lihtsamaid jutukesi.
4. Omandab uusi seoseid käelise tegevuse kaudu.
5. Omandab uusi teadmisi ja seoseid ja kasutab neid sarnastes ülesannetes ja  olukordades.
6. Suhtleb valdavalt 1-2 sõnaliste lausetega nii mängus kui ka igapäevategevustes peamiselt tuttava täiskasvanuga ning kasutab mitteverbaalseid suhtlemisvahendeid (osutamine, miimika).
7. Tegutseb teistega kõrvuti ja osaleb ühistegevuses vahelduvas vormis.
8. Loob tegevuse kaudu seoseid kõnega; sõnad ja objektid saavad tema jaoks mõiste tähenduse.

 Sotsiaalsed  oskused
Laps:

  1. Reageerib sõltuvalt situatsioonist ja ümbritsevate inimeste käitumisest.
  2. Sööb, joob ja riietub lahti valdavalt iseseisvalt.
  3. Püsib suurema osa päevast kuiv ja puhas.
  4. Mõistab selgelt väljendatud keeldu: „Ei tohi!“, „Ära tee!“
  5. Toetub võõrastega suhtlemisel enesekindluse saavutamiseks tuttavale täiskasvanule.

 Enesekohased oskused
Laps:

  1. Väljendab lihtsaid emotsioone.
  2. Proovib ennast maksma panna, oskab keelduda ja „ei“ öelda.
  3. Üritab aru saada teiste inimeste seisukohtadest, kuid tema tujud on enesekesksed.
  4. Tunneb huvi teiste laste vastu.
  5. Teab elementaarseid viisakusreegleid.
  6. Teab oma eesnime.
  7. Matkib täiskasvanu tegevust.

Kolme aastaselt:

Mänguoskused
Laps:

  1. suudab väikeses grupis lühiajaliselt mängule keskenduda;
  2. kasutab mängudes realistlikke ja asendusmänguasju;
  3. jäljendab ja kordab mängudes varasemalt kogetut;
  4. sooritab üksteisele järgnevaid lihtsamaid mängulisi toiminguid;
  5. kutsub kaaslasi oma mänguga liituma ja ühineb teiste algatatud mänguga;
  6. suhtub heatahtlikult kaaslaste mängu;
  7. suudab jälgida lihtsamaid mängureegleid;

Tunnetus – ja õpioskused
Laps:

  1. tunneb huvi maailma vastu ja uurib seda erinevate meeltega;
  2. suudab huvipakkuvale tegevusele lühiajaliselt keskenduda;
  3. mõistab lihtsamat kõnet;
  4. valdab eneseväljenduseks sobivat sõnavara;
  5. väljendab end kõnes teistele arusaadavalt ja osaleb vestluses;
  6. suudab keskenduda lühikeste lugude jälgimisele;
  7. leiab võrdluse alusel objektides ühiseid ja erinevaid jooni;
  8. rühmitab objekte ühe tunnuse alusel;
  9. suudab jälgida lihtsat juhist;
  10. oskab detailidest lihtsa terviku kokku panna.

Sotsiaalsed oskused
Laps:

  1. oskab ennast ja teisi väliste tunnuste kaudu kirjeldada;
  2. on huvitatud mängukaaslastest ja püüab nendega arvestada;
  3. osaleb täiskasvanuga ühistegevustes;
  4. saab aru lihtsamatest rühma kokkulepetest;
  5. loob sõprussuhteid lastega, kellega on tihti koos;
  6. jagab mõnikord asju ka teistega;
  7. algatab teiste laste ja täiskasvanutega suhtlust;
  8. oskab väljendada oma vajadusi ja soove;

Eneseregulatsioonioskused
Laps:

  1. tuleb toime vanematest eemalolekuga;
  2. tuleb toime ühelt tegevuselt üleminekuga;
  3. suudab lühikest aega soovitut edasi lükata ja oma käitumist pidurdada;
  4. suudab täiskasvanu toel tulla toime tugevate tunnetega;
  5. saab suuremas osas hakkama igapäevase eneseteenindamisega;
  6. paneb pärast tegevusi täiskasvanu juhendamisel asjad oma kohale.

Nelja aastaselt:

Mänguoskused
Laps:

  1. võtab endale täiskasvanu teatud rolli ja käitub vastavalt (kujuneb rollimäng);
  2. on kujunenud huvi teatud mänguteemade vastu (kodu, lasteaed, kauplus);
  3. on õppinud ühendama koosmängus oma mänguhuve teiste huvidega;
  4. kuulab meelsasti täiskasvanu ilmekalt esitatud lühikesi lugusid, imiteerib kuuldud loo tegelaste häälitsusi ja käitumist ning ütleb üksikuid kergemaid lauseid;
  5. talle on oluline mõtestatud sü?eeline tegevus;
  6. ehitusmängudes on võimeline õpetaja juhendamisel peegeldama tegelikkust;
  7. tähelepanu on muutunud püsivamaks ning taju ja tähelepanu on jaotunud mitme tegevuse vahel;
  8. kõne on arenenud, räägib põhjalikumalt esemetest ning nende omadustest.

Tunnetus – ja õpioskused
Laps:

  1. plaanib tegevusi täiskasvanu abiga;
  2. keskendub tegevusele lühikeseks ajaks;
  3. kordab varasemaid kogemusi lihtsas rollimängus;
  4. mängib mõnda aega koos teistega ja järgib lihtsamaid reegleid;
  5. osaleb dialoogis, on omandanud sõnavara enese väljendamiseks;
  6. Jälgib lihtsaid lookesi;
  7. rühmitab asju ja esemeid ühe või mitme tajutava omaduse või nimetuse järgi;
  8. tal on ettekujutus arvu mõistest ja värvuste nimetustest;
  9. Omandab uusi seoseid, mõisteid ja teadmisi korduva kogemuse, aktiivse tegutsemise ning mudelite järgi õppimise kaudu, vajab oma tegevusele tagasisidet.

Sotsiaalsed – ja enesekohased oskused
Laps:

  1. saab aru, et teistel inimestel võivad olla tema omadest erinevad tunded ja emotsioonid;
  2. tal on osaliselt kujunenud enesetunnetus ja eneseteadvus;
  3. väljendab tugevalt emotsioone ja oma mina;
  4. võib karta tundmatuid ja uusi asju,
  5. tahab igapäevastes olukordades valikute üle ise otsustada ja üritab neid ka täide viia;
  6. enesekindlus on kõikuv, vajab turvalisust, tunnustust, rutiini, reegleid;
  7. osaleb täiskasvanuga ühistegevustes ? teisi lapsi pigem jälgib, tegutseb nendega kõrvuti;
  8. jagab mõnikord oma asju teistega, valdavalt on siiski omandihoidja;
  9. loob sõprussuhteid nendega, kellega on tihti koos;
  10. täidab igapäevaelu rutiini;
  11. järgib lihtsamaid sotsiaalseid reegleid ning eeskujudele toetudes jäljendab igapäevaelu rolle ja tegevusi.

Viie aastaselt:

Mänguoskused
Laps:

  1. tegutseb koos teistega, teda motiveerivad tegevused eakaaslastega,
  2. konstrueerib, katsetab ja uurib erinevaid võimalusi, kasutades nii sümboleid, kujutlusi, kui reaalseid esemeid ja objekte,
  3. imiteerib täiskasvanu tegevusi ja rolle, kasutades tema sõnavara ja maneere,
  4. eelistab sootüübilisi mänge,
  5. aktsepteerib reegleid, kogemusi ja muutusi, jälgib reeglite täitmist teiste poolt, kõne areng võimaldab arusaamatusi lahendada verbaalselt.

Tunnetus – ja õpioskused
Laps:

  1. tegutseb lühikest aega iseseisvalt, kuid tegutsemiskindluse saavutamiseks vajab veel täiskasvanu abi;
  2. reguleerib oma käitumist ja emotsioone täiskasvanu abiga, hakkab oma tegevust planeerides ja korraldades kasutama sisekõnet;
  3. tegutseb koos teistega;last motiveerivad tegevused eakaaslastega;
  4. lapse keeleline areng võimaldab lahendada ülesandeid ja probleeme ning saavutada kokkuleppeid;
  5. konstrueerib, katsetab ja uurib erinevaid võimalusi, kasutades nii sümboleid, kujutlusi kui ka reaalseid esemeid ja objekte;
  6. osaleb erinevates mänguliikides ja loovtegevustes;
  7. räägib esemetest mis pole kohal ja olukordadest, mis toimusid minevikus või leiavad aset tulevikus ning fantaseerib;
  8. keskendub huvipakkuvale tegevusele mõnikümmend minutit;
  9. oskab vaadelda ning märgata detaile, olulisi tunnuseid ja seoseid;
  10. eristab rühmi ja oskab neidd võrrelda ning saab aru lihtsamate mõistete kuuluvusest, alluvusest ja üldistusastmest;
  11. lapsel on ettekujutus numbritest, tähtedest ja sümbolitest;
  12. omandab teadmisi kogemuste ja kõne kaudu, tegutseb aktiivselt ning lahendab probleeme;
  13. kasutab teadmiste omandamisel ja kogetu meenutamisel intuitiivselt lihtsamaid meeldejätmise viise.

Sotsiaalsed – ja enesekohased oskused
Laps:

  1. hakkab mõistma teiste inimeste tundeid ja mõtteid;
  2. väljendab oma emotsioone ja räägib nendest;
  3. suhtleb ja tegutseb enamasti iseseisvalt ning orienteerub oma suutlikuses;
  4. suudab kuigivõrd vastutada oma tegevuse eest;
  5. on tundlik teiste hinnangute suhtes, need mõjutavad tema enesehinnangut;
  6. imiteerib täiskasvanu tegevusi ja rolle, kasutades tema sõnavara ja maneere;
  7. eelistab sootüübilisi mänge;
  8. naudib rühma kuulumist ja eakaaslaste seltsi ning ühistegevust; teeb eesmärgi saavutamseks koostööd, jagab ja vahetab;
  9. aktsepteerib reeegleid, kogemusi ja muutusi; jälgib reeglite täitmist teiste poolt; kõne areng võimaldab arusaamatusi lahendada verbaalselt:
  10. oskab avalikus kohas sobivalt käituda ning teab, mida tohib, mida mitte.

Kuue aastaselt:

Mänguoskused
Laps:

  1. matkib kuuldud tegelaste käitumist, suudab tuttavaid lavastusmänge ka ise mängida;
  2. jagab teistega mängus ettetulevaid ülesandeid;
  3. lapse mängu idee aluseks võib olla täiskasvanu jutustus;
  4. kasutab ehitamiseks erinevat looduslikku materjali oma kujunenud oskustest lähtuvalt;
  5. tajub rollikäitumist ning tegutseb vastavalt;
  6. tahab rohkem teada loodusest ja keskkonnast, rakendab teadmisi praktilises tegevuses, õppemängus, seab ise eemärke ja lõpetab mängu;
  7. koostab lühikesi jutustusi mänguasjadest ja mõtleb välja mõistatusi, mänge.

Tunnetus – ja õpioskused
Laps:

  1. Plaanib oma igapäevategevusi, seab eesmärke ning üritab alustatud tegevused lõpetada;
  2. Suudab keskenduda tegevusele vähemalt 20 – 30 minutiks;
  3. Kasutab kujutlusi luues ja tegevusi planeerides sisekõnet;
  4. Kasutab kõnet info saamiseks, tegelikkuse adumiseks ning uute teadmiste omandamiseks;
  5. Järgib ühistegevustes reegleid ja suudab neid selgitada;
  6. Kasutab sidusat kõnet, tema dialoog on suunatud rohkem iseendale;
  7. Osaleb aktiivselt käelistes ja loovtegevustes;
  8. Saab aru asjade suhetest ja omadustest ning ajalis-ruumilisest järjestusest;
  9. Kasutab teadmisi igapäevastes situatsioonides, nii uudses kui ka sarnases olukorras;
  10. Kasutab uute teadmiste omandamisel meeldejätmise strateegiaid juhuslikult, teadvustab kordamise vajadust.

Sotsiaalsed – ja enesekohased oskused
Laps:

  1. Tajub ja mõistab teiste inimeste emotsioone ja seisukohti ning arvestab neid käitumises ja vestluses;
  2. Seab endale eesmärke ja üritab neid ellu viia;
  3. On oma tegevustes orienteeritud tunnustusele, tähelepanule ja emotsionaalsele toetusele;
  4. Eelistab omasoolisi mängukaaslasi; kujunevad esimesed sõprussuhted;
  5. Suudab lühikest aega ilma täiskasvanu kontrollita rühmas mängida ning teha koostööd omal viisil;
  6. Järgib mängudes ja tegevustes reegleid, eriti nende täitmist teiste poolt; oskab reegleid teistele selgitada;
  7. Järgib sotsiaalset rutiini.

Seitsme aastaselt:

Mänguoskused
Laps:

  1. suudab mängule keskenduda;
  2. kasutab mängudes loovalt erinevaid vahendeid;
  3. rakendab mängudes oma kogemusi, teadmisi ja oskusi;
  4. algatab mänge ja arendab mängude sisu;
  5. täidab mängudes erinevaid rolle;
  6. suudab mängu käigus probleeme lahendada ja jõuda mängukaaslastega kokkuleppele;
  7. järgib mängureegleid ning oskab tuttavate mängude reegleid teistele selgitada.

Tunnetus – ja õpioskused
Laps:

  1. suudab õppimisele kuni 30 minutit keskenduda;
  2. saab kuuldust aru, reageerib sellele vastavalt ning kasutab arutlevat dialoogi;
  3. suudab täita kahe – kolmeosalist igapäevajuhist või korraldust;
  4. esitab õppe – ja kasvatustegevuste käigus küsimusi, arutleb ja oskab oma mõtteid arusaadavalt väljendada;
  5. rühmitab esemeid ja nähtusi erinevate tunnuste alusel;
  6. saab aru lihtsamatest seostest (hulk, põhjus, tagajärg), tajub esemeid, sündmusi ja nähtusi tervikuna;
  7. kasutab õpitut erinevates olukordades ja probleeme lahendades;
  8. kasutab sobivaid digivahendeid ja võtteid probleemilahenduseks.

Sotsiaalsed oskused
Laps:

  1. tahab ja julgeb suhelda, tunneb huvi teiste vastu ja loob sõprussuhteid;
  2. püüab mõista teiste inimeste tundeid ning arvestada neid oma käitumises ja vestluses;
  3. oskab teha kaaslastega koostööd, osutab ja küsib vajadusel abi;
  4. teeb vahet sobiva ja ebasobiva käitumise vahel, valib sobiva käitumisviisi vastavalt olukorrale ja mõistab oma käitumise tagajärgi;
  5. järgib kokkulepitud reegleid ja üldtunnustatud käitumisnorme;
  6. mõistab, et inimesed võivad olla erinevad;
  7. osaleb ja teeb ettepanekuid otsustusprotsessides;
  8. suudab uudsetes olukordades toime tulla vajadusel täiskasvanu juhiseid järgides.

Eneseregulatsioonioskused
Laps:

  1. suudab oma emotsioone kirjeldada ning tugevaid emotsioone, nt rõõmu, viha, sobival viisil väljendada;
  2. kavandab, algatab ja korraldab mänge ja igapäevategevusi ning viib alustatud tegevused lõpuni;
  3. suudab pingutust nõudva tööülesande kallal iseseisvalt ja grupis sihipäraselt tegutseda;
  4. oskab erinevates olukordades sobivalt käituda ja muudab oma käitumist vastavalt tagasisidele;
  5. saab hakkama eneseteenindamisegakasutab vahendeid heaperemehelikult, koristab enda järelt ja tal on kujunenud esmased tööharjumused;
  6. kasutab vajadusel vaimset tasakaalu ja rahunemist soodustavaid tegevusi.

Alus:
*Alushariduse riiklik õppekava /eelnõu 2022
(3 aastase ja 6-7aaastase lapse eeldatavad üldoskused)
*Riiklik Eksami – ja Kvalifikatsioonikeskus / üldoskuste areng 2009